I Verdal IL brenner vi for å gi barn og unge gode opplevelser, mestringsfølelse og minner for livet. Men vi klarer det ikke alene. Klubben er bygget på dugnadsånd, frivillighet og støtte fra lokalsamfunnet – og her kan du være med å gjøre en forskjell.

På denne siden finner du ulike måter du kan bidra på – som frivillig, sponsor, grasrotgiver eller rett og slett som en god støttespiller. Sammen skaper vi aktivitet, fellesskap og idrettsglede i Verdal!


Idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.

Uten frivilligheten stopper klubben. Takket være innsatsen fra foreldre, besteforeldre og andre ildsjeler kan vi tilby et trygt og aktivt miljø for barn og ungdom i Verdal.

Her har vi forsøkt å oppsummere noen roller vi har behov for å fylle:

Fordelingen av hvilken klubb som trener når på stadion, gjøres av Veksttorget på vegne av kommunen som eier anlegget. Deretter er det vår baneansvarlige som setter opp hvilke lag som trener når og på hvilken bane. I tillegg følges det opp hvem som ikke skal benytte seg av treningstiden sin hver uke slik at vi ikke betaler for flere timer enn det brukes

Gjennom året arrangeres det en rekke cuper i regi fotball avdelingen. Alle disse er det en egen arrangementkomitee som har planlagt og organisert. Etter denne sesongen går 2 av de som er i komiteen ut, og vi har behov for påfyll. Oppgavene er knyttet til planlegging, gjennomføring og organisering av arrangementene våre. Det er ikke komiteen som gjør alt på gjennomførings dagen, da det sendes rundt på dugnad.

Vi har behov for en til i sportslig utvalg fotball, knyttet opp mot barnefotballen. Gode fotballkunnskaper er ikke nødvendig for å fungere godt i denne rollen, langt viktigere er det med gode holdninger, ett visst hode for planlegging/organisering og innsats.

Sentrale oppgaver:

•Delta på sportslige møter etter innkalling. 

•Rapportere sentrale saker videre til sportslig leder.

•Følge opp att de på felt følger sportsplan. 

•I samarbeid med lagledere, sørge for att alle barnelagene har ett trener-apparat på plass. 

•Håndtere skriftlige klager på brudd på sportsplan. 

•Følge opp innmelding og grupper i spond (for barnelagene).

•Integrering av sportsplan blant barnetrenerne. 


Sportslig har møter ca. hver tredje uke. I mellom møtene forsøker vi å arrangere trener forum og å følge opp lagene.

Vi har behov for noen til å ta hovedansvaret for klubbens dommere. Vi har flere dyktige personer som bidrar litt her og der på dette området, men skulle hatt en som kunne tatt på seg hovedansvaret og tilrettelagt for våre dommere på litt mer fast basis. Sentrale oppgaver:

•Har sammen med sportslig utvalg hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag

•Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.

•Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne, gjerne i fbm cuper etc.

•Følge opp Spond-gruppa

•God kontakt og godt samarbeid med: Klubbens dommere, styret og administrasjon, lagledere, trenere og Fotballkretsen.

•Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det.

•Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.

•Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.

Man trenger ikke ha noen fotballkunnskaper for å gjøre det bra i denne rollen. Det er langt viktigere med innsats, organisatoriske evner og gode holdninger.

Spond er klubbens medlemssystem. Som så mange andre systemer er det ikke feilfritt og det skjer rett som det er at noen registreres dobbelt, med feil fødselsdato eller som medlem istedenfor samarbeidsmedlem. Slikt fører gjerne til at de som ikke skal betale treningsavgift hos oss får purringer, noen får dobbel avgift og noen er kanskje registrert som voksen, men skal betale medlemskontigent for barn. Vi har behov for en som kan ta på seg å følge opp disse henvendelsene og ordne opp. 

Sentrale oppgaver: 

- Følge opp innkomne mailer fra medlemmer, samt ordne opp i deres utfordringer på spond.

- Sammen med de ulike avdelingene, følge opp feil på trenings avgift/medlemskontingent. 

- Følge opp innmeldinger/utmeldinger

- Behandle duplikater


Rollen krever ikke dyptgående IT-kunnskaper, vi lærer deg det du trenger å kunne. Men om man jobber foran pc, eller gjerne sitter litt med pcen hver dag er det en stor fordel. 


Rett som det er, er det småting som må fikses på stadion. Eksempler på dette kan være å henge opp skilt, ta ned skilt, snekre en hylle eller flytte på ting. 
Vi har behov for de som gjerne hjelper til med litt slikt. Man vil da legges til i en gruppe på spond hvor oppgavene legges ut etter-hvert som de dukker opp og man bidrar på det man har mulighet til. 

Dersom man ønsker å bidra, men de andre rollene ikke passer, ta kontakt dersom du:

- Ønsker å være frivillig under Vømmøl😃

- Gjerne kan stå i kiosken

- Kunne tenke deg å bidra som maskot under arrangementer

- Har andre ting du gjerne vil hjelpe til med

Send mail til dagligleder@verdalil.no

Dersom man ser for seg å kunne bidra på noe av dette, ta kontakt på dagligleder@verdalil.no.  På forhånd: Tusen takk!

Støtt oss med din grasrotandel

Grasrotandelen fra Norsk Tipping er en viktig inntektskilde for Verdal IL. Visste du at 7% av din innsats på spill hos Norsk Tipping utbetales til den du har angitt som din grasrotmottaker?

Grasrotandelen gir deg som spiller mulighet til å bestemme hvem som skal motta noe av overskuddet til Norsk Tipping. Hver gang du spiller kan du velge å støtte den klubben eller foreningen du mener fortjener det mest!