Jeg vil bidra
I Verdal IL brenner vi for å gi barn og unge gode opplevelser, mestringsfølelse og minner for livet. Men vi klarer det ikke alene. Klubben er bygget på dugnadsånd, frivillighet og støtte fra lokalsamfunnet – og her kan du være med å gjøre en forskjell.
På denne siden finner du ulike måter du kan bidra på – som frivillig, sponsor, grasrotgiver eller rett og slett som en god støttespiller. Sammen skaper vi aktivitet, fellesskap og idrettsglede i Verdal!
Idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.
Bli frivillig👏
Uten frivilligheten stopper klubben. Takket være innsatsen fra foreldre, besteforeldre og andre ildsjeler kan vi tilby et trygt og aktivt miljø for barn og ungdom i Verdal.
Her har vi forsøkt å oppsummere noen roller vi har behov for å fylle:
Sportslig fotball - barn
Vi har behov for en til i sportslig utvalg fotball, knyttet opp mot barnefotballen. Gode fotballkunnskaper er ikke nødvendig for å fungere godt i denne rollen, langt viktigere er det med gode holdninger, ett visst hode for planlegging/organisering og innsats.
Sentrale oppgaver:
•Delta på sportslige møter etter innkalling.
•Rapportere sentrale saker videre til sportslig leder.
•Følge opp att de på felt følger sportsplan.
•I samarbeid med lagledere, sørge for att alle barnelagene har ett trener-apparat på plass.
•Håndtere skriftlige klager på brudd på sportsplan.
•Følge opp innmelding og grupper i spond (for barnelagene).
•Integrering av sportsplan blant barnetrenerne.
Sportslig har møter ca. hver tredje uke. I mellom møtene forsøker vi å arrangere trener forum og å følge opp lagene.
Spondansvarlig Verdal IL
Økonomiske prinsipp
Verdal IL sin overordnede økonomistrategi, er at daglig drift og investeringer skal være selvfinansiert gjennom inntektsbringende tiltak og egenandeler. Klubben har gode interne rutiner for økonomistyring.
Budsjett
Klubbens hovedstyre utarbeider sammen med alle avdelingsstyrene årlig et budsjettforslag for kommende år. Budsjettet brukes som styringsverktøy, og utarbeides etter forsiktighetsprinsippet og baseres på erfaringstall. Budsjettforslaget vedtas, eller endres, av medlemsdemokratiet på årsmøtet. Verdal IL har som mål å gjennomføre budsjettårsmøte enten på slutten av foregående år, eller helt i starten av budsjettåret. Avdelingsstyrene rapporterer fortløpende til hovedstyret, og trenger vedtak i hovedstyret om man skal bruke penger utover vedtatt budsjett. Vedtatte budsjett legges inn i regnskapsprogrammet, for bedre budsjettkontroll.
Nytt for Fotball 2023 er at damer og herrer, junior og senior, har eget budsjett og behandles som egen avdeling i regnskap. Ungdom og barn det samme.
Alle avdelingene budsjetterer sin aktivitet i 0, uten inntekter fra spons og festarrangement.
Regnskap, revisjon & kontrollutvalg
Verdal IL har regnskapsfører til å føre regnskapet. Hovedstyret mottar kvartalsrapporter fra regnskapskontoret. Verdal IL følger kontantprinsippet - ved større investeringer periodiseres det slik at man får bokført på riktig år. Verdal IL har og en egen revisor som brukes av alle avdelingene. Årsregnskapet følger kalenderåret. Per i dag leverer Berg Regnskap klubbens regnskap, og BDO revisjon. Klubbens årsmøte velger et kontrollutvalg, som også går gjennom årsregnskap og revisjon.
Årsmøte & medlemsmøter
Avdelingenes budsjett vedtas i medlemsmøter i de ulike avdelingene årlig senest 15. februar. Årsmøtet er Verdal ILs høyeste organ, og behandler og vedtar deretter budsjettet.
Økonomirutiner – div info
- Alle inngående fakturaer legges inn i regnskap av daglig leder. Fakturaene posteres på den respektive avdeling og på rett kontonummer i regnskap, før nestleder og økonomiansvarlig kontrollerer og attesterer/godkjenner fakturaene.
- Alle overføringer og transaksjoner godkjennes av minst 3 personer i Verdal IL før Berg Økonomi utfører selve betalingen.
- Ingen i Verdal IL har tilgang til å betale ut fra Verdal ILs konti.
- Verdal IL har ingen kredittkort.
- Alt av honorar/godtgjørelser kontraktsfestes skriftlig, og godkjennes i avdelingsstyrene før «vanlig» prosedyre for utbetaling.
- Eventuelle kontantinnskudd/nattsafe foretas av minst to personer i Verdal IL.
- Likviditet og status regnskap rapporteres i hovedstyremøte månedlig av daglig leder/ økonomistyring. Hovedstyret har ansvar for å iverksette tiltak om det oppleves nødvendig.
- Verdal ILs økonomiutvalg møtes annenhver måned for å gi overordnede strategiske råd. Utvalget består av Bjørn Asle Hynne (Aasen Sparebank), Fredrik Byre (Berg Økonomi), daglig leder og økonomiansvarlig i Verdal IL hovedstyret.
- Hovedstyret krever inn medlemskontingent, mens de respektive avdelingene krever inn treningsavgift.
Bankkonti & lagskonti
Verdal IL har kun en felles driftskonto for alle avdelinger. Likviditet rapporteres hovedstyret månedlig. Utbetalinger fra klubbens konto foregår kun etter rutiner beskrevet ovenfor.
Verdal IL har en ett tydelig regelverk for håndtering av lagskonti. Lagskasserer har tilgang til lagets konti - daglig leder og økonomiansvarlig har oversikt over samtlige avdelingers bankkonti.
Verdal IL arrangement
Verdal IL arrangement er ei underavdeling i klubben med eget avdelingsstyre, på lik linje med de andre avdelingene (fotball, handball, e-sport, basket). Verdal IL Arrangement og Vømmølfestivalen budsjetterer alle arrangement på lik linje med de med de andre avdelingene. Årsmøtet godkjenner alle budsjett. Eventuelle overskudd av festarrangement fordeles mellom avdelingene og avsettes til aktivitet for barn og ungdom, eller til betaling av gjeld eller investeringer. Årsmøtet bestemmer dette, etter forslag fra hovedstyret.
Klubbens inntekter
Våre største og viktigste inntektsposter er:
- Sponsorinntekter: Daglig leder har overordnet ansvar for innsalg av sponsorinntekter. Hovedstyret følger opp daglig leder.
- Støtteordninger/tilskudd: Daglig leder & økonomiansvarlig søker på de støtte- og tilskuddsordninger som til enhver tid oppleves som hensiktsmessig.
- Medlemsavgift: betales av alle medlemmer. Størrelsen på medlemsavgift vedtas årlig av Årsmøtet. Medlemsavgift tilfaller hovedlaget i regnskapet.
- Treningsavgift: alle aktive medlemmer betaler treningsavgift. Treningsavgift tilfaller de ulike avdelingene i regnskapet.
- LAM (Aktivitetsmidler fra NIF)
- Grasrotandel Norsk Tipping.
- Klubbdugnader, cuper, fotball-/håndballskoler, og annen aktivitet i avdelingene
Bane-/ halleie
P.t har Verdal Kommune/ Veksttorget driften av Verdal Stadion m/tilhørende klubbhus. Alle lag i kommunen har mulighet for å trene på Verdal stadion, samt bruke klubbhus/møterom.
Hall (Verdalshallen, Ørahallen & Vinnehallen) leies av Trøndelag Fylkeskommune, og Verdal kommune.
E-sportsenteret leies av Enes&Olsen Eiendom.
Bane-/halleie er klubbens største utgiftspost, og Verdal IL bruker i 2022 ca 750.000 årlig på dette.
Gjennomsiktighet & spørsmål
Verdal ILs økonomi skal være helt gjennomsiktig. Har du spørsmål, ta gjerne kontakt på administrasjon@verdalil.no .
Økonomiansvarlig, lag
Hvert lag i Verdal IL skal ved sesongstart oppnevne egen kasserer/økonomiansvarlig. Personen har da ansvaret for økonomien i hvert lag. Hen får tilgang på lagets bankkonto via Verdal ILs bedriftsnettbank (ikke privat) og til egen VIPPS-konto.
Lagets lagleder/kasserer sørger også for regnskapsførsel som sendes til klubbens administrasjon for godkjenning 1 gang pr år (innen 1. februar). Eventuelle kontanter laget selv samler inn skal settes inn i banken på lagets konto. I størst mulig grad er det ønskelig å unngå håndtering av kontanter. Det oppfordres til å heller benytte lagets Vipps-konto til dugnader og innsamlinger.
Rutiner, kjøreregler og tips finner du her: Økonomirutiner, lagsnivå
Lagets lagleder/kasserer sørger også for regnskapsførsel som sendes til klubbens administrasjon for godkjenning 1 gang pr år (innen 1. februar). Eventuelle kontanter laget selv samler inn skal settes inn i banken på lagets konto. I størst mulig grad er det ønskelig å unngå håndtering av kontanter. Det oppfordres til å heller benytte lagets Vipps-konto til dugnader og innsamlinger.
Tips til føring av regnskap/ofte stilte spørsmål
- Regnskapet følger kalenderåret, ikke sesongen. (1.jan-31.des)
- Ta utgangspunkt i de 12 bankutskriftene - en for hver måned. Disse lastes lett ned fra nettbanken.
- Nummerér hvert enkelt bilag og lag henvisning til bilagene på bankutskriftene.
- Gjør du dette til en rutine hver måned er det lettere å holde oversikt og ha kontroll.
- Digitale regnskap er det beste for alle.
- Sendes til administrasjon@verdalil.no innen 1. februar hvert år.
Tipsene finner du også her: Årsoppgjør, lagskonto
Hjelp
Har du spørsmål, eller trenger du hjelp med lagsøkonomien? Ta kontakt per mail på administrasjon@verdalil.no. Henvendelser besvares normalt ila 2 virkedager.
Annet
Dersom man ønsker å bidra, men de andre rollene ikke passer, ta kontakt dersom du:
- Ønsker å være frivillig under Vømmøl😃
- Gjerne kan stå i kiosken
- Kunne tenke deg å bidra som maskot under arrangementer
- Har andre ting du gjerne vil hjelpe til med
Send mail til dagligleder@verdalil.no
Støtt oss med din grasrotandel
Grasrotandelen fra Norsk Tipping er en viktig inntektskilde for Verdal IL. Visste du at 7% av din innsats på spill hos Norsk Tipping utbetales til den du har angitt som din grasrotmottaker?
Grasrotandelen gir deg som spiller mulighet til å bestemme hvem som skal motta noe av overskuddet til Norsk Tipping. Hver gang du spiller kan du velge å støtte den klubben eller foreningen du mener fortjener det mest!